perjantai 30. joulukuuta 2011

2011 > 2012

Moiiii! Huomen sit ois vuoden viimene päivä ): Menny kamalan nopeeta tääki vuos ! Mihi ne vuodet karkaa ? Noh, ei sitä kukaa tiiä. Tänää sit aattelin tehä sellasen pienen muistelun koko vuodesta.

No sillon iha tän vuoden alussa muistan ku olin iha in love. Ja muistan vielä kuinka rakastin sitä tunnetta ku se yks tietty henkilö aina sai mut hymyilemään kun katoin sitä. Eipä se ensi suudelmakaa mitenkää hassumpi ollu, sen muiskun kyl muistan ehkä ikuisesti my whole life. Sen jälkee olin iha JEEJEEJEEAPUAAPUAIIIIIIIKK :D niinku nyt yleensä ollaanki. Siitä se kaikki sit lähti. Ruvettii seurustelemaa ja oltii yhessä ja sillei. Mulla meni koulussaki tosi hyvin vaikka välillä ei kiinnostanu yhtää. Muistan myös sen ku meille kerrottii ketkä pääs tukareiks: Oltii syömässä minä, Lode & Emma. Eeva tuli sit juttelee ja sano et: "Ainii ! Te kaikki muute pääsitte tukareiks" Olin niiiin ilone ja hymyilin sit koko päivä. Ähähäää muistan myös sen surkeesti menneen maantiedon koe 5 :D:D voi niitä talvisia päiviä millon myöhäsistä musikaaliharkoista menin sinne matkahuoltoon ja se eräs oli siellä, melkein aina se tuli mun kaa samaan linkkiin ja sit juteltii. Voi että ! Musikaalin ensi-ilta :):) voiii ettää se tunne sillon ku pääs esiintyy ja sitte yhtäkkiä oltiinki jo kaikki siel eessä kumartamassa yleisölle (: Koululaisesitykset mua kaikista eniten jännitti, mut neki meni tosi hyvin. Tanssisadun esityksetki ai että :D menin kouluun aina ne meikit naamassa ja kaikki katto sillai höö what. 

Winter och

Spring

Kaikkee muistuu mielee. Äskenki muistin sen yhen kuviksen tunnin millä juttelin Emman kanssa mun ongelmallisesta rakkauselämästä. Siitä se kaikki ahistus lähti. Tuli tokareitten jako päivä. Tunsin itteni sillon iha hullun rumaks ): mut ainaki olin onnelline tokariini: kuus 9 :) ja myöhemmin sit sain tietää et järkkäri on tulossa postissa mulle. Kiitos Äiti, olet rakas. Sit tuli elokuvan kesäleiri eli mentii joka päivä kansakoululle tai lukiolle missä tehtii liikunnallisia harjotuksia noin 90 minsaa ja sit 3-4 tuntia käsiksen tekoa kansakoululla. Se viikko oli tosi kiva (: muistelen sitä lämmöllä. Sit tuli se viikko ku äiti meni 3. Leirille ja mä jäin kotii Erjan kaa. Seki viikko oli yks parhaista kesälomalla <: Katottii twilightia, juteltii kaikkee, käytii mansikkaniemessä ja pidettii muuten hauskaa. Sen samaisen viikon perjantaina sit oli NE kohtalokkaat kesämarkkinat :D ne markkinat alko oikein mukavissa merkeissä kun henkasin Janikan ja poikien kanssa siellä kylillä. Se eräs tiettykin oli siellä, mut hehheh:) eipä sitte muuta. Lähettii sitte Mansikkaniemeen ku ne yhet oli siellä uimassa. Lähettiin sieltä sitte ja Markus lähti rissattaa mua :D sitte mentii alamäkee ja voitte arvata loput. That is correct ! kaaduttiin ja minä olin se joka kärsi. Sain kivan haavan jalkapöytään jota sitte hoidettii noin kaks viikkoa lomasta. Se tulehtuki ja turpos aivan hirveeks nakkimakkaraks :):) iha nice. Ja sitte siitä perjantaista se lauantai nii kävi juttuja. Rakkaus ei kukoista heikentyessään, se kärsii ja kuihtuu pois. Eli Broke up. AnimeConi oli kans ihan mahtava ! Näin eka kertaa iha in real life Nekon, Giian, Anzun, Kyöstin ja muun porukan. Muutenki oli ihanaa käudä Turussa ku siel oli nii kaunista (: Kuvia löytyy koneelta. 

Summer

Sit loppu kesäloma ja tuli syyslukukausi. Olin taas in love mut se ei kestäny kauaa koska en saanu vastakaikua. Toisin kuin olin kuvitellu vanha suola alko janottaa ja niin. Syksy alko menee koulussa sillai iha jeesisti, mut jossaki vaiheessa en jaksanu yhtään mitään. Ahisti kauheesti kaikki, suretti maailman eniten, olin iha jotenki jossaki syysmaannoksessa (HÄ :D podsoli hih) mua väsytti kaikki ja äitiki huolestu ettei mun hemoglobiinit ois alhaalla, mut onneks se oli vaa väsymystä. Sain kokeista 7, 8, 7, 7, 7 8 8 jne. Äikän kahesta aineesta tuli 9sit ja olin iha ihmeissäni, mut se ei kyl näkyny mun äikän numerossa et kiitos rehtori tosi paljon :) mut no wat ever. Se vanha suola janotti nii paljo, et oli pakko jotenki saada se paha olo pois joten siinä sit kävi nii et oltii taas yhessä. Tällä hetkellä oon sinkku nii voitte arvailla mitä kävi. Musikaali alko olee mulle yks maailman tärkeimmistä asioista ystävien kanssa ja mun olo helpotti aina ku sain kaks kertaa viikossa antaa kaiken tulla vaa ja sain puhua kaiken pois (+itkun kanssa jos itketti) menetin yhen ystävän jota en kumminkaa sit menettäny vaan me ollaa vieläki sillai hyviä kamuja (: lähennyin monen sellasen kanssa jonka kanssa en oo enne ollu. Joo no nyt ei olla edistytty tässä kertomisessa yhtää ):< mut joo, sit tuli viimene koulupäivä ja saatiin tokarit. Joulu oli maailman parhain. Sakke ja Viivi lähti tänää aamulla austraaliaan ja oli vähä haikeeta, mut ei se sillai harmita ku kumminki nään ne (: Ja sit ollaanki jo tässä. Kiitoksia vain kaikille ihmisille jotka ovat olleet tämän kuluneen vuoden mun seurassa :D Ja pitäkäähän railakas uus vuos. Minä ainakin pidän ;) Wii, here I come < 3

Erityiskiitokset,

Omalle äidilleni joka olet aina lohduttamassa ja nauramassa ja hulluttelemassa. Eletään taas yks mahtava vuosi yhdessä C: Ja muullekki perheelle. Rakastan teitä kaikkia !

Mun maailman rakkaimmille ystäville: Emmalle,Vilmalle,Kertulle, Marjolle, Ansalle, Patrikille (a.k.a Pate) Saulille, Joelille, Miikalle, Lodelle, Katalle, Markukselle, Jokelle, Rasmukselle, Iirikselle, Nooralle, Teealle, Hannalle, Sofialle, Pepille, Eevalle, Venlalle ja monille muille joita en tässä nyt muistanut mainita. Muistakaa tämä: Ootte mun syrämmes ain <: Love u guys. monta sydäntä.

Musikaaliporukalle, Ohjaajalle Pilville, näyttelijöille, laulajille, tanssijoille mitä ikinä oottekaa ens vuoden musikaalissa :D:D Eli Marjolle, Ansalle, Iirikselle, Viiville, Johannalle, Saralle, Jennille, Marialle, Roosalle, Joelille, Saulille, Seelalle, Marikalle, Kielolle, Tiinalle ja Emmille C: Teijän tuen ansiosta oon jaksanu vaikka kuinka pahat päivät.

Tanssiryhmälle, Emmalle, Venlalle, Eevalle, Mintulle, Reetalle, Tildalle, Katalle ja tietenki meijän maailma mahtavimmalle opettajalle Riikalle. Sheikataan buudia enski vuonna ;)

Ja viimesenä elokuvaporukka, Ohjaaja Janne, koreografi Riikka. Teille kiitokset ja muullekki porukalle ! Tiiätte kyllä keitä tarkotan (: 

New Dreams,
New Hopes,
New Love(s')
New Change,
let's not fuck it up this time (:

torstai 29. joulukuuta 2011

Not again.

Moooiii! Mitäs mun pienille kultapörriäisille kuuluu ? No se on hyvä jos kuuluu hyvää koska mulle ei kuul hyvää. Katoin tossa Glee'tä netistä. Se on se jakso Tälläiseksi Synnyin ja mulle tuli jo sen jakson alussa kauhee sellane hyi-olo, ku vihaan sitä itessäni ku alan aattelee kauheesti etten kelpaa. Oon iha liianki monta kerta valittanu tänne kaikista mun ongelmista, ja haluisin tehä sille lopun. Tälläki hetkellä vihaan itteäni niin paljon ku aattelen vaa et oon iha tyhmä ku aattelen kaikkee vaikka mun pitäs olla onnelline, et mulla on kaikki hyvin. Haluaisin kaikki muut säästää tältä hirveeltä tunteelta koska kukaan muu ei ansaitse tälläsiä ajatuksia, en kyllä edes minäkää ansaitsis. Oon aatellu, et alan liikkumaan enemmän, en oo menny vieläkää kiertämään parkatinniemen lenkkiä. Mulla ei oo yritystä yhtään, ku joku muu saa jotaki aikaseks. Ja taaski huomaan et ryven vaan taas näissä ajatuksissa: "Musta ei oo mihinkää, en saa mitää aikaseks jäkä jäkä jäkä" 





Joten, aattelin tehä tälläsen jutskan. 8 hyvää/parasta itsestäni omasta mielestäni, tai no jaan ne sillai, et ulkonäöllisesti ja henkisesti.eli ei tuu ehkä kaheksaa kaikista. + Ei oo enää nii paha olo ku pääs taas kirjottamaa ja purkaa. ++kuuntelen Glee biisejä :33

Ekaks ulkonäöllisesti:

1. Sormet.
Rakastan mun sormia siks koska ne on hoikat ja sellaset mitä ei kovin monilla oo. + mun kynnet on kans hyvä kuntoset joten se lisää sitä mun rakkautta mun sormiin. Mun äitilläki on tosi kauniit sormet ja meijän suvun muillaki naisilla on (kai) tälläset hoikat ja pitkät sormet. ( ja pyydän jo nyt anteeks jos tää kuulostaa itse kehulta, mut haluan nyt vaa kerätä itestäni hyviä puolia etten koko aja olis vaa kiinni niissä mun huonoissa puolissa. :) kiitos )

2. Hiukset.
Joskus oikeesti mulla melkei menee hermo mun hiuksii, koska ne on kauheen ohuet ja siks menee kovin monesti päätä myöte, mut silti rakastan niitä. Mun oikea hiusten väri on ruskea joissa on vaalean vivahteisia raitoja, tällä hetkellä mulla on tumman ruskeet ja otsis. Ohuissa hiuksissa on se hyvä, et niitä pystyy laittaa helposti ja ne yleensä pysyyki helpommin jotenki ku kauheen paksut hiukset. + mul on luonnonsuorat <3
3.Hampaat.
Ne on valkoset ja valkoset hampaat on ihanat ! tällä hetkellä ne on kyl vähä keltaset koska oon pessy niitä nii huonosti lomalla, mut nii kumminki :D + mun hampaat on suht koht suorat nii ei oo tarttenu mitää rautoja tai mitää. C:
4. Hymy.
En tiiä. Voi ehkä kuulostaa itsekeskeiseltä kehua omaa hymyään, mut tykkään vaa ku mun suu vääntyy siihe vähä typerään virneesee sillon ku oon onnellinen. Nii se vaa menee.
5. Tyyli.
Hihiiii C: parhain kohta mun ulkonäössä. Tykkään mun kaikista vaatteista ja tykkään pitää niitä. Jokasella on oma tyyli jossa on hyvä olla. Oon tosi ylpeeki siitä, et en pukeudu massan mukana. Tykkään koulussa käyttää hameita, löysiä farkkuja, lökäreitä, mekkoja ja kaikkea (: nyt ku sain joululahjaks tän koko puvun nii sitäki varmaa käytän koulussa kivojen pipojen ja paitojen kanssa. Toki mun tyylissä on vähä massaa, mut ei nii hirveesti kumminkaa.

Ja sitte henkisesti:

1. Toivo.
Vaikka joskus meniski huonosti ja oisin iha maassa nii osaan silti aatella, et huomine on varmasti jo ees vähä parempi, mut se tosin on aina vaan sen ängstin jälkee D: mut silti ! Toisilta puuttuu se ns. toivon pilke silmä kulmasta.

2. Lapsellisuus.
Vaikka oon jo 14-vuotias nii osaan vielä pitää hauskaa ja olla lapsellinen. Voin nauraa iha tyhmille jutuille, kattoo lastenelokuvia ( DISNEY FOREVER ) ja pukeutua jjoskus vähä lapsellisestikki. Ei sitä sillai osaakkaa joskus olla kauheen vakava ja aikuismaine. Ei kyl meijä perheessä pysty kauheesti ollakkaa kauheen vakava ku meijä jutut on vähä nii ja näi :D 

3. Piristys.
Se joku hassu pieni juttu täällä mun pään sisällä mikä saa mut piristymään, ja joskus jopa jotkut mun ympärillä olevat ihmiset. Siihe piristyksee liittyy joskus jotkut iha pienetki asiat. Tällä hetkellä kirjat jotka oottelee mua tuolla sängyllä, et menisin lukee niitä (: 

En oikei nyt keksi sit enää mitää, ku on muutenki jo nii hyvä mieli, ettei enää tartte itsetunnon kohotusta <: mut silti on hyvä kirjotella tälläsiä välillä. Kuuntelen tällä hetkellä Artyn biisiä Isn't she Lovely >U< tuiiii. Ihanaaaa kohta mennä lukemaa noit kirjoja jaja kuuntelee mussiikkia (== uuh naminami. Mut joo, voisin mennä tästä ku kohta äiti tulee ja RAAAGEEMUS. Öitä !

tiistai 27. joulukuuta 2011

I don't need anything. Just my family is the what I need.

Sinne män. Sakke ja Viivi lähti nyt sitte Austraaliaan. Itketti, mut onpahan sit ainakin joku ihan oikee asia mitä voi oottaa sen puol vuotta, et ne tulee mun rippijuhliin ja sit taas saan nähä ne. (: kohtahan se uus vuoski tulee o: mitähän sitä tekis tänä vuonna ? Mun pitäs äiskän kaa suunnitella jotaki ettei iha oltas vaa kotona. Kai sitä pitäs jotaki tavoitteita tehä vuodelle 2012. Karkkilakon varmaanki alotan ja pitäs sit keväällä pyöräillä kouluun aamusi. Maybe or maybe not.





Voisin täs vaik kertoo itestäni 10 asiaa, ku varmaa osa ei oo sillai saanu musta selvää nii täs ois :

1. Rakastan perhettäni melkeinpä yli kaiken
2. Minulla on pari tositosi hurjan hyvää ystävää ja paljon kavereita jotka nekin on tosi tärkeitä.
3. Olen herkkä.
4. En osaa rummutuksen peruskomppia.
5. Osaan itkeä paremmin kun on ihmisiä ympärillä kuin vaikka yksin jossakin.
6. Rakastan brittiläisiä sarjoja (Skins - liekeissä, Harry & Paul, pikku-Britannia yms.)
7. Asun maalla, mutta tykkäisin myös asua kaupungissa.
8. Tykkään romantiikasta ja varsinkin jos se tapahtuu minulle itselleni.
9. Laulan paremmin kun olen yksin eikä kukaan kuuntele.
10. En pidä selän takana puhujoista, koulukiusaajista, mollaajista sun muista. hyi olkoon. ):<











Huhhuiii vois lähtee unten maille. Huomenna ehkä sit serkuille käömää tai sit vaa ollaa kotona ja touhutaa. Kanin häkin ainaki siivoon sitku herään ja syön PALJON kaikkea namnam. :3 + varmaa ikävä on kova kans huomen. Öitä guys !

Check this :D Uutukaiset hiukset !

maanantai 26. joulukuuta 2011

"Mun mielestä se on parasta et me kaikki ollaa yhessä"

Sanoin tuon otsikon tossa aattona. :) Joulu on paras, sakke-veikka on paras, viivi on paras, mun koko perhe on paras. Kaikki rakkaat ympärillä ! 

Onni katossa, 
hymy huulessa. 
Ei voi muuta kuin leijua onnesta.




Mut sit, muistin et Sakkeveikka ja viiviparas lähtee huomenna, ja nään ne ehkä vasta kesällä, mun rippijuhlissa. koska ne lähtee Austraaliaan. Itkin eilen iha törkeenä ku muistin sen. Makasin sängyssä ja itkin itteni iha väsyksii. Silmiin ja poskiin sattu. ): itken varmaa huomenna sit ku ne lähtee. Miks se on nii vaikeeta päästää irti jostaki kauaks aikaa vaikka tietää et näkee sen ihmisen/-set vielä ihan sata varmasti joskus ? Se on aivan hillittömän hirveetä


mut mul on kyl ollu iha hullun hauska joulu myöski ! Ollaan syöty (OFC. OOO:) pelattu Wii'llä, naurettu, laulettu kässilaulua (:D:D) ja ollaa vaa oltu perheen kesken ja AAAAAIHANAA :) Maailman paras joulu. HIH. Aijon olla tyhmä ja en tee lahjapostausta (: kerron vaa:

Kameralaukun sain, se on iha hullun paras ! & käytännöllinen. Kiitos Vivian, äiti ja Sakke.
Haalari :3 Värinä pinkki ja tämmöne kerma. Raitaa ja sit uudet urheilupäntsit MAAILMAN PARHAAT ! kiitti Viivi !
Astioita ja syömävälineitä, kiitos kummit !
Yökkäri, marimekko pyyhe, saippuaa, pari hajuvettä, pari kynslakkaa, karkkii ja tämmöst (: Kiitti kaikille !

Teen tietenki sen joulukuva postauksen, nii ehkä siinä näkyy sit joitaki lahjoja C: mutmut kamala hinku liikkumaa ja tanssimaa ja opettelee kaikkee ! Käytii eile viivin kaa lenkillä ja olin iha *U* HIIIku en oo lenkkeilly pitkää aikaa HEH oon lazy I knooow. ja muutenki ulkoilmailu ois kivaa välillä. oho, mamma män jo nukkumaa o: voisin mäki mennä. Tai sit meen oottaa niitä ihmisiä alas vaikka ne tuleeki vasta aamulla. Mut sit pelaan Wii'tä. Ja syön, PALJON kaikkea C: mut mää meen ny ! yritän olla pois koneelta joten älkää huolestuko jos ei tuu postausta pitkää aikaa. On loma josta pitää saada kaikki irti (: Take care now, bye bye then !

perjantai 23. joulukuuta 2011

Moi (: Nyt ois sit se kauan odotettu LOMAei tosin tunnu yhtää siltä o:
mut eilen oli ihan mahtavaa Maljon ja Ansan kaa :3 Opettelin HyunA'n Bubble Pop tanssin. Tuli kyl iha oikeesti ihan kunnolla hiki siinä samalla ku opeteltii sitä :D eilen myös siivottii, kuin myös tänää. Huone uudessa rempassa. Pöytä siivottu ja muutenki siistimpää :) haettii äitin kaa kuusi jo olkkarii, siel se kököttää. :3 huomenna koristelen sen sit, tänää Sakke tulee ja me pelataa koko ilta Wii'llä :D mun pitäs tehä ne meikit ja sit laittaa se kuva sinne Rauskin sivuille ja pitäs pakata kummitädin lahja. Huhhuh, noh teen sen eka ja sit meikkii. Huomenna yritän olla tulematta koneelle koska aatto. Mut teen sit eriksee jouluaatosta postauksen :) okeii,no ei mul varmaa oikee mitää muuta. Vähä tylsä tämmöne postaus. Laitan viel tokarin tähä

Äidinkieli 7
Englanti 8
Ruotsi 8
Biologia 8
Fysiikka 8
Uskonto 9
Matikka 8*
Terveystieto 8
Historia 7 
Valinnainen kotitalous 9
Valinnainen käsityö 8
Liikunta 8
Valinnainen liikunta 9

Ja olen tosi tyytyväinen :) 

hähä :D Girls' Generation < 3

Joo, no ei mul muutaku OIKEIN MAINION MAHTAVAA JOULUA JA HAUSKASTI PÄRISEVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE !


Rakkaudella, Lauranne

keskiviikko 21. joulukuuta 2011

Rajulle riemulle koittaa raju loppu, loistonsa hetkellä se tuhoutuu, kuin tuli ja ruuti toisiaan suudellessaan.

Heej ! Tänää oli ne pikkujoulut :D Oli aika jänskä meno. Ei yhtää nii hyvä ku viime vuonna ): mut ainaki täs päiväs sentää oli aivan mahtavia ja ihania asioita. ykkösenä oli ehottomasti se ku Emma katto sen kortin ja alko nauraa sille jeibiille siinä kaiken keskellä :D:D (eli Justin Bieberille jolla on viikset) unohin ottaa siitä kortista kokonaa kuvan o:! no,joskus sit lomal otan ku meen Emmalle ;) ja toisena taas se ku Miika avas sen lahjan ja näki sen MLP-värityskirjan :D ja kolmantena oli lahjat (HEH materiaalirakkaus) ISO KIITOS KAIKILLE JOILTA SAIN LAHJAN :) siinä tais olla kaikki. Huomenna meen sitte Ansan kaa Marjolle ja me tanssitaan ja lauletaan ja käydää kahvil ja kaikkee mahtavaa ! :) 

Täs pitkästä aikaa mun OMIA kuvia :D

 Moonman

 in the hoods





 Big sister & Big brother :) < 3






Enkun vihko love !

Oon iha rakastunu tähä yhteen paitaan minkä Viivi toi mulle ! Se on tälläne ihan hurjan löysä, se tippuu aina toiselta olkapäältä ja on tämmöne pitkä, et voisin jopa pitää tätä ilman mitää housuja (tietenki legginsit) lovelove ! Laitan tän varmaa huomen, ku täl on nii hyvä tanssia ja liikkua nii on sit helpompi tanssii siel Maljon luona :3 oeoeeee huomen lomaaa ! Ja lauantaina joulu :))))) (kaksariii) huomen tai perjantaina joulusiivoo ! Aika jeesii sillai siivota, en tiiä yhtää miks :---D en tiiä kyl, et joudunko siivoomaa vaan oman huoneeni vai koko yläkerran. Noh, ei sil väliä :) kunha jouluna on puhasta ja kivaa. Vähä ihanaa ! Jouluna tulee aina niitä piirrettyjä ja se Lumiukko elokuva :33 awaw. En jaksa oottaa yhtää !

uuhjee Idän Ihmeet Maata Näkyvissä-festareilla :) !


 oeoe nuhanenä karvapallo :D

 yksinkertaisuudessaan nämä henkilöt ovat aika rakkaita.


Äää, nää on nii hassunihanan kuulosia ! :3 tuituiiii kuunnelkaa ny :

Geegeegeegeebeibibeibeibeibi ei pysy peräs !

tuiiii :D

 ilmeee :D cee Maljo :)

 Joel:D
 
Sakke soitti äske ja sano, et mee kellarii saksien kaa ku muuten morso voi tulla :D okei, ei sieltä tullu mitää morsoa, mun piti ettiä yhestä pahvilaatikosta sen joitaki kenkiä. Ei löytyny, mut ku tulin sinne kellarii nii siinä rappusten alapäässä oli hiirulaine, kuolleena :C Reijo ilmesty sit sinne, kai havaitsi kuonollaa, et ruokaa on tarjolla. omnom. Sakke tulee perjantai iltana kai :) jeejee ! Mul on iha tanssi olo ! Voisin opetella jotaki tanssia täs, katsotaan katsotaan. Ei oo kyl ihan hirveen isot puitteet tanssia täs mun huonees nii menee pian järki mulla, mut jos ei tänää tanssita nii huomenna ainaki ;>






Hiiii iha randomeja kuvia o: kaikki iha eri tapahtumista / paikoista. Noo,tos on koko aja Picasa auki nii muokkaan vaa koko aja jotaki. NIIN TOSIAAN, se mun juliste projekti ! Täs ois miltä se näyttää valmiina :

Työpöydän ylennys eiku :D

Ja sängyn yläpuoli (huomatkaa reijo tuolla :3 < 3)

Ei mul oikei taida olla enää mitää, ja nääki on vaa ollu tälläsii ihme höpötyksiä. Noh, nauttikaahan kuvista. Ja muistakaa ! Enää kolme päivää jouluun ;3 Remember to be nice ! Ja muistakaa juoda glögiä. Heippa :) !

Ps. Ruotsin koe :D